החיזיון לאחר הדרשה:יעקב נאבק עם המלאך
רקע על היצירה:
התמונה
צוירה בשנת 1888
טכניקה: שמן
על בד
גודל:
91* 72.2 ס"מ
מיקום:
בברטאן
–התקופה
הברטונית
הסבר על היצירה:
הציור
ממחיש חזיון / אירוע, שמתרחש לאחר הדרשה בכנסיה, שעסקה במאבק יעקב במלאך. ייחודו
של הציור שהוא מצליח לתאר, באופן הנראה פשוט, אירוע דמיוני, כאילו כל משתתפי מיסת
היום ראשון, חוזים בו.
קבוצת
נשים וכומר, בתלבושת כפרית מסורתית לחבל ברטאן,
כורעים במעגל סביב אירוע, המתרחש מולם, או בעיני רוחם: מאבקו של המלאך ויעקב.
הכומר נראה מימין, חלקית ובפרופיל. שאר הנשים בעיניים עצומות, מלבד אחת המתבוננת
באירוע. ידיהן צמודות מלפנים בתנוחת תפילה. את חלל התמונה חוצה באלכסון קשתי, גזע
עץ, הצומח מימין לשמאל.
קשה להתעלם מדמיון יעקב שבציור,
במראהו וכובעו (כיפה), מחברו של גוגן,
ששהה איתו
בברטאן,
יעקב דה האן, היהודי. בסיום המאבק עם המלאך, זכה יעקב לכינוי "ישראל",
שמו של העם היהודי.
התרחשות נלקחה, מבראשית פרק ל"ב -כ"ה וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. כ"ו וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ
לדעת
החוקרים, גוגן
הרגיש שגם הוא מתעמת עם העל- האנושי ונאבק עם המלאך. השד הפרטי שלו, כדי לגלות את
זהותו האמתית.
סגנון היצירה:
בציור
זה אנו יכולים לראות שפול גוגן
דחה את התפיסה האימפרסיוניסטית של ציור הטבע ופיתח סגנון חדש הנקרא "סינתטיזם".
הגישה
החדשה אומרת שיש להרגיש את הטבע מבפנים, מהרגש, לכן תהליך ההתבוננות בטבע מתחיל
מבחוץ אבל עובר הפנמה פנימה, כלומר חיבור סינתזה בין מציאות לדמיון.
ביצירה
זו, אפשר לראות זאת על ידי שהטבע הפך לדמיוני וסמלי, הצבעים לא משקפים את המציאות
ומתחילה שטיחות של הציורים עם קווי מתאר שחורים.
הסצנה
מתרחשת
בו זמנית גם במציאות וגם בדמיון – זהו תמצית הסינתטיזם
=החיבור.
• פול גוגן,
לקח מקורות השראה מאמנויות מסורתיות כמו, הסגנון השליו
של האמנות העממית ניכר בדמויות הגדולות בקדמת הציור. המאבק הדרמטי של יעקב והמלאך
בהשראת האמנות ההיפנית
, העץ נלקח מההדפסים היפניים והקו המתאר התוחם את האובייקטים נלקח מהדפסים היפנים ומהקלואזונה
הגותית.
•המאבק מתרחש בחלל חסר אוויר,
נטול
צללים,
רווי באדום שבו צופים המתמודדים בלי יחס פרופורציונלי לעולם הסובב אותם. גוגן
אכן הגשים את שאיפתו להתמודד עם היצירה הדתית בדרך חדשה.
להרחבה על ניתוח היצירה- לחץ כאן.
בחן את עצמך- לחץ כאן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה